Press "Enter" to skip to content

Thea Bootsma

Thea Bootsma is al meer dan 16 jaar leerkracht en ze geniet ervan wanneer ze kinderen kan helpen in hun ontwikkeling.
“Daar word ik echt gelukkig van!” vertelt Thea; “Maar wat maakt me dan een gelukkig mens? Of laat ik het omdraaien… Wat maakt een mens gelukkig?”

De afgelopen jaren heeft Thea zich hierin verdiept en deze kennis wil ze graag delen.

“Mijn droom is dat leerlingen meer geholpen worden in hun persoonlijke ontwikkeling, zodat ze succesvol en positief in het leven staan.”

“Momenteel ben ik werkzaam in het primair onderwijs en ben ik ook docent Nederlands op het MBO. Daarnaast verzorg ik trainingen Positieve Educatie en Communicatie, zodat het team na deze korte, maar zeer effectieve training, aan de slag kan met de kant en klare materialen van Happy Kids For Life.”

Happy Kids For Life biedt een totaalpakket persoonsvorming voor de hele basisschool.

Voor de groepen 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8 is er een eigen programma om structureel en preventief te werken aan sociaal-emotionele vaardigheden. In deze mappen zitten lessen met een uitgebreide lesbeschrijving, achtergrondinformatie en werkbladen. Gebaseerd op de nieuwste wetenschap: positieve psychologie

  • Kinderen worden geholpen om gelukkiger in het leven te staan
  • Het zorgt voor een positieve sfeer in de klas
  • Leerlingen vinden de lessen leuk
  • Gemaakt door leerkrachten
  • Voor de hele school!
  • Duidelijke lesbeschrijvingen, volgens het dim-model
  • Mooie werkbladen
  • Mooie posters
  • Mooie complimenten-en vragenkaartjes waardoor de kinderen elkaar écht leren kennen

Je schrijft: ‘Ik wens dat kinderen op school de betere versie van zichzelf mogen ontwikkelen’, lukt dat op scholen wel voldoende?

“School is een belangrijke plaats waar kinderen veel tijd door brengen. Juist daarom is het zo belangrijk dat kinderen volop begeleid worden in hun persoonsvorming.”

“Het is zo belangrijk dat kinderen ontdekken wie ze zijn en wie ze willen worden, wat ze belangrijk vinden en dat ze goede relaties hebben met anderen. Leerkrachten geven aan veel werkdruk te ervaren en ze geven aan zoveel te moeten dat ze niet overal aan toekomen.”

“Ik hoor vaak terug dat leerkrachten zo blij zijn met Happy Kids For Life, omdat het kant en klare materialen heeft en weinig voorbereiding vraagt.”

website happy kids for life
website happy kids for life

Op welke manier vind jij dat goede communicatie het beste werkt?

“De manier waarop we communiceren is van grote invloed op de kwaliteit van onze relaties. En onze relaties bepalen vervolgens in sterke mate de kwaliteit van ons leven. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat relaties van grote invloed zijn op de mate van welbevinden.”

“We kunnen kinderen hierin laten oefenen en laten merken dat de toon de muziek maakt.”

C’est le ton qui fait la musique.

“Wanneer kinderen hiervan bewust worden merk je al zo’n andere sfeer in een groep.

Kinderen pakken dit zo snel op, maar hebben hier wel ondersteuning bij nodig. Wanneer je hier als school aandacht aan geeft, merk je dat het pedagogisch klimaat veel positiever is.

Het is van groot belang dat kinderen over hun gevoelens en behoeftes praten en durven aan te geven wat ze graag willen om zo samen tot een geschikte oplossing te komen.”

Wanneer ik Minister van Onderwijs zou zijn?

“Dan zou ik ervoor zorgen dat de leerkrachten minder werkdruk hebben en hogere salarissen.
Daarnaast zou ik het verplicht stellen dat elke school aan de slag gaat met Positieve Educatie en Communicatie.”

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *