Judith Porcelijn

Judith Porcelijn heeft wat met startende leerkrachten. Hiervoor begon ze in 2013 als trainer en coach. Daarvoor heeft ze de website sterkeschool.nl opgericht. Het helpt startende leerkrachten groeien van startbekwaam via basisbekwaam naar vakbekwaam.

In dit interview vertelt Judith over haar drijfveren.

“Ik ben Judith en ik heb 30 jaar voor de klas gestaan, in alle vormen van onderwijs. Daarna ben ik directeur en projectleider geweest. In 2013 ben ik voor mezelf begonnen als trainer en coach van startende leraren.”

Je helpt startende leerkrachten, wat is, denk jij, het moeilijkste als je net start?

Dat verschilt nogal per leraar, denk aan klassenmanagement, orde houden, goede lessen geven, maar over het geheel genomen denk ik dat de eigenschap “perfectionisme” startende leraren in de weg zit.

Wat ze al goed doen willen ze nog beter doen en wat ze nog moeten leren willen ze ook meteen perfect doen.

Ze willen dus alles tegelijk, terwijl je eigenlijk alles stap voor stap zou moeten aanpakken. Helaas werkt het zo in het onderwijs dat het wel handig is als je alles kunt in 1 keer.

Wat zuigt leerkrachten leeg?

“Collega’s die uitgeblust zijn, de tijd tot hun pensioen uitzitten en negatief reageren op het enthousiasme van startende leraren.” Dat kost energie. “Moeilijk klassen staan op de 2e plaats. Vooral als er geen steun is van collega’s of hun leidinggevenden.”

Vind je dat leerkrachten te weinig worden gewaardeerd? En waarom dan?

Financieel absoluut, als je ziet wat leraren betaald krijgen in verhouding tot andere HBO-afgestudeerden die net zoveel uren en kosten maken.

Op de vraag welke tip ze de nieuwe ministers van Onderwijs, Arie Slob en Ingrid van Engelshoven, wil geven, reageert Judith resoluut: “Schaf de Lumpsum af.”

sterkeschool.nl
sterkeaap.nl webshop met online lessen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *